Gårdagens besked från General Motors ledning var allt annat än uppmuntrande. De vill avveckla sitt engagemang fortast möjligt möjligt och de vill att någon annan - läs svenska skattebetalare - skall betala för deras förlustbringande verksamhet. Vissa kallar det utpressning.
Regeringen avvisar självfallet rollen som finansiär för amerikanska förlustbringande företag. Det gör Maud Olofsson helt rätt i. Erbjudandet från GM att sälja teknik till ett framtida restaurerat Saab är svårt att ta på allvar. Summorna som nämns att GM skall betala är lägre än avvecklingskostnaderna. De vill helt enkelt att nån annan skall betala deras fakturor.
Saab kommer förmodligen att rekonstrueras i en eller annan form. I den bästa av världar förläggs produktionen till Sverige och en ny villig bilfabriksägare träder fram. Någon sådan finns ännu inte. Vad som än sker finns mycket kompetens i Trollhättan med omnejd och en bygd som är beroende av Saab idag. Framför allt finns tusentals oroliga människor som måste erbjudas möjligheter till en bra framtid, alldeles oavsett om det kommer att byggas bilar i Trollhättan i framtiden. Lösningen heter dock aldrig att staten skall ta över företag som inte klarar sig på marknaden. Det är inte så svenska skattemedel ska användas.
Socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth väljer ett fullständigt ansvarslöst, populistiskt och osakligt förhållandesätt till den uppkomna situationen. Som ende person i hela världen anser Eneroth att regeringen bär ansvaret för att det blivit som det blivit. Den socialdemokratiska lösningen heter förlängd miljöbilspremie och skrotningspremier. Han kan omöjligtvis tro på detta själv.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar