fredag 27 februari 2009

Kultur för mig

För några månader sedan besvarade jag en enkätundersökning från Helsingsborgs Dagblad där riksdagens ledamöter skulle svara på sina största kulturupplevelser. Vi skulle ange våra största kulturupplevelser inom film, böcker, scen etc. Efter några påminnelser valde jag att svara även om det för mig är en nästan omöjlig uppgift att välja ut en av varje.

När jag idag söker på HD:s hemsida hittar jag inte mitt svar så jag kanske svarade försent trots allt. Ulf Stenberg i Göteborgs-Posten har tydligen läst alla svar så någonstans har det i alla fall publicerats.

Man hamnar lätt i situationen att man skall vrida och vända på sig själv för att ge "rätt" svar. Det är finare att ange finkultur än det man innerst inne uppskattar mest. Självfallet är GAIS jubileumsbok helt fel svar när det gäller att ange bok. Men för mig finns ingen större kulturupplevelse i bokform än att förkovra mig i makrillarnas historia. Sån är jag.

Inga kommentarer: