lördag 16 maj 2009

Mycket (m)usik

Årets EU-parlamentsval ackompanjeras av många kampanjlåtar. Bara moderaterna har åtminstone tre låtar i omlopp. Kvaliteten är riktigt bra. Moderaterna är bäst även på musik!

Susanna Habys låt “En västsvensk röst” är skriven av schlagervinnaren (Tusen och en natt) Lars Diedricson. Den kan du lyssna på här.

Christoffer Järkeborns låt “We can change the world” är skriven av schlagervinnaren (Hero, La Voix) Fredrik Kempe. Den kan du lyssna på här.

Moderaternas officiella kampanjlåt är skriven av egne tjänstemannen Fanny Bjurström och den hittar du här.

2 kommentarer:

Magnus sa...

I dag fick jag ett brev från dig hem i min privata brevlåda. Det gör mig mycket upprörd att behöva acceptera intrång i min privata sfär på det här sättet genom något som närmast kan liknas vid direktreklam.

Moderaterna som tror på de egna individens styrka och valmöjlighet ska väl inte påtvinga medborgarna politiska budskap inne i det privata hemmet!? Det bör väl stå var och en fritt att själva söka upp den informationen som man är intresserad av?

Desstom håller jag inte med om dina påstående att moderaterna och allians för Sverige har tagit sitt ansvar inför framtiden.

Förklara för mig hur ansvar tagits för framtiden genom att t ex:

1: Försämra försörjningsvillkoren för de som fortfarande är arbetslösa, studerande och sjukskrivna?

2: Sälja ut och exploatera medborgarnas egendomar i form av t ex park och rekreationsområden i stockholms stad?

3: Göra en hel ungdomsgeneration till kriminella genom lagstiftning som IPRED etc. Hur många i tidigare generationer borde i så fall stämplas som kriminella tillämpningar vid tidigare teknikskiften? T ex införandet av videobandet, kassetten, eller discomusiken?

4: Tillsätta ministerposter till individer med som av princip har för vana att anlita svart arbetskrafte eller unlåter sig att betala TV-avgift?

5: I dessa klimatkristider bedriva en miljöpolitik som är betydligt svagare och mindre kraftfull än vad vi hade före valet?

6: Förespråka att bostadsproblemen löses enligt odell principen, dvs istället för att bygga nya bostäder till ungdomar och bostadslösa så inför ni skatteavdrag för andrahandsuthyrningar. Eller för att citera Odell på svaret till frågan om det inte vore bättre att se till att unga får möljighet att flytta till en egen bostad: "Ungdomar har bott inneboende i alla tider". Är det en bostadspolitik för framtiden? Svar nej, det är att bygga klyftor i samhället.

Listan kan göras lång, men kontentan är att jag var uppriktigt rädd på valdagskvällen när det visade sig att alliansen vunnit seger både i riksdagsvalet och i valet i stockholms stad, och hittills har det visat sig att mina farhågor varit helt rättfärdiga.
Ansvar för framtiden kan jag inte se att moderaterna eller alliansen tagit, åtminstonde inte en framtid där vi har en god miljö, en god social trygghet, arbete och försörjningsmöjligheter, en trygg frihet för individen. Hur ser jag garantin för det? Vilka mätbara långsiktiga mål presenteras?

Förklara gärna vad "ett långsiktigt ansvarstagande för vårt land" betyder i mer konkreta mätbara ordalag.

Vänliga hälsningar

Magnus Karlsson

Mats G Nilsson sa...

Hej Magnus!

Beklagar att vårt utskick gjorde dig upprörd. Hoppas upprördheten lagt sig åtminstone lite för om det var ett intrång i din privata sfär så sker dessa intrång förmodligen dagligen. Jag fick exempelvis socialdemokraternas utskick inför EU-parlamentsvalet igår. Jag tycker så klart de har fel i mycket men uppskattar det fria informationsflödet som gör att jag inte bara får mina egna åsikter presenterade för mig.

mvh/Mats