måndag 18 januari 2010

Sydamerikanska nyheter

Det är snart tolv år sedan var jag i sydamerika för första och hitills enda gången. Jag besökte då Chile och Argentina som var för sig står för två intressanta nyheter idag.

Chile får för första gången sedan Pinochet försvann en konservativ president. Sebastian Piñera vann presidentvalet över vänsterkandidaten Eduardo Frei. Kan inte mycket om chilensk politik men Piñera verkar vara en hygglig politiker.

Mindre allvarsamt men lite roliga är det argentinska fotbollslaget Boca Juniors Sverigeinspirerade jubileumströjor. Derbyt i Buenos Aires som Boca Juniors vann över River Plate är för övrigt ett av de starkaste minnena från min sydamerikaresa.

Min bror som varit i Argentina flera gånger höll på River Plate, jag valde således att hålla på Boca Juniors. River tog ledningen med 1-0 och misade sedan en straff. Då exploderade Boca med tre mål innan man höll på att slarva bort segern i slutet. 3-2 slutade matchen och glädjescenerna på ett fullsatt Boca Stadium var fantastiska. Diego Maradona hängde ut från sin loge och skrek av glädje!

Inga kommentarer: