tisdag 29 juni 2010

Om brott och pensioner

Jag skrev en artikel som publicerades i Sydsvenska Dagbladet i förra veckan. Den handlade om att brott inte skall löna sig - ens i efterhand. Sverige har en generös inställning till kommersiellasering av brottslighet och jag menar att den bör begränsas precis som sker på flera andra ställen i världen.

Tyvärr fick den en aningen missvisande ingress där det står att en dömd inte skall få berätta om brottet. Det menar jag naturligtvis inte och det framgår tydligt av artikeln. En kulturjournalist på BLT och jag har haft ett meningsutbyte om detta.

Jag har även avslutat ett trefaldigt meningsutbyte i Katrineholms-Kuriren med två herrar som flitigt skriver om det svenska pensionssystemet. De slår någon form av rekord i att inte ta till sig ett ord av vad man skriver till dem. De klipper och klistrar fritt bland citat och argument.

Inga kommentarer: