måndag 17 maj 2010

En hjälte har lämnat in

Det tillhör livet att barndomens hjältar lämnar in. Igår avled den amerikanske hårdrockssångaren Ronnie James Dio i sviterna av magcancer. Han blev 67 år.

Ronnie James Dio var en tonårsidol för mig i den allra bästa av bemärkelser. En fantastisk sångare och musiker. Samtidigt fantastiskt ödmjuk och trevlig vid de två tillfällen jag som ung fan fick möjlighet att träffa honom. Första gången jag såg Dio live var i Scandinavium på Last in Lineturnén. Fantastisk konsert! Sista gången var han förband till två andra band i Solnahallen. Entusiasmen var lika stor ändå.

I sommar skulle han turnera med Heaven & Hell i bl a Sverige. Nu blir det inte så. Istället blir det att plocka fram de gamla Rainbow, Sabbath och Dioplattorna och minnas artisten med den mäktiga rösten. Sen ska jag skaffa en vinylspelare så jag kan lyssna på den bootleg som spelades in under Dios första Sverigeturné. En bootleg som Ronnie James Dio och hela bandet signerade för övrigt.

R.I.P.

Inga kommentarer: